tisdag 2 februari 2010

Snö-Agility-DNA

Nu var det lääänge sen jag uppdaterade IGEN, men det händer ju faktiskt inte såå himla mycket som jag tycker jag behöver dela med mig av...

Vi har fått massvis med snö, som resten utav landet. Jag tycker det är helt underbart speciellt när det inte blir kallare än -10.


Systerdotter Therése som Hexa bara älskar...


Man får ju roa sig med att hoppa upp på alla STORA snövallar när man är ute




Sen kan det vara liiite jobbigt att ta sig förbi vallarna....



Till och med Touch med sina långa ben har det jobbigt...



Liten sätter sig i respekt.... De har faktiskt jätte roligt ihop :-)




Det tråkiga med allt det här är att jag inte har kunnat vallat sedan i november, fick ju massvis med träningstips utav Peter när jag var där och har bara hunnit med två pass innan all snö kom...


I lördags var jag och Therése iväg till Norberg för träningstävling, Hexa var mycket lyhörd och fin, vi nollade första loppet och det räckte till en vinst :-) Andra loppet velade jag bra länge på vänster eller högerhandlig vid en passage, ryggen tillät den kortaste vägen för mig, vilket resulterade i fel och disk tillslut. Sista loppet höll jag Hexa alldeles för länge och hon är ju såå jädrans lyhörd så hon följde ju mig och sprang förbi hindret som var typ 2cm ifrån henne för jag visade ju att där skulle hon gå. Resten av loppet var hon lika underbar som vanligt! Underbara lilla hund, dåliga, dåliga handler.


Therése körde Fay och hon har aldrig kört en hel bana med henne, första loppet så var Fay lite överallt och då är hon inte så lätt att köra men Therése gjorde en mycket bra insats. Andra loppet sa jag åt henne att välja högerhandling på ett ställe EFTER att banvandringen var slut och Therése kommer på det en hundradels sekund för sent så det bli fel väg, men nollade fram till dess var dom och nollade efter det oxå. Får Therése bara träna lite mera så kommer hon att bli en grym hundförare, roligt, roligt!!!



Så i måndags bar det iväg till veterinären med Hexa för att ta blodprov och skicka iväg för ett DNA för att kolla om hon är anlagsbärare av CEA, har fått reda på att Jimis pappa är anlagsbärare och vill därför testa Hexa. Måste passa på att TACKA Mickis (Hexas uppfödare) för ALL hjälp jag har fått. Underbart med uppfödare som ställer upp när helst man ringer, har hon inte tid just då så hör hon av sig när hon kan. Tusen, Tusen TACK, snälla gulliga Mickis!!!!Så håll nu tummarn att hon INTE är anlagsbärare så hon kan få paras med Jimi, nu när jag äntligen bestämt mig.....



Sköt om er därute och ta väl hand om era nära och kära, man vet aldrig vad livet har att erbjuda......

12 kommentarer:

Kung Knut sa...

Man borde nog gentesta mycket mer egentligen. Jättebra att du gör det, tycker jag. Jag ska använda dna-testat om jag tar nån fler kull.
Lycka till med allting!

Kung Knut sa...

Vad gullig du är, tack!

Men löjlig? Jag tycker du är seriös som dna-testar och jag ångrar att jag inte gjort det själv.

Ann sa...

Åh, vad roligt med valpisar. Här väntar vi också med spänning, Cissi har ju precis kommit hem efter sin parning, men hon c´visar samma tecken som mamma Winda när hon var dräktig så jag tror nog att det kommer små valpisar här runt påsk :)Sen får man inget gjort igen utan sitter bara óch myser med valparna :)

Pernilla & Hedda sa...

Då håller vi tummarna för bra test för lilla Hexan då! :)
En hel vetenskap det där med valpar *puh*

Hexa är verkligen en sötnos!!!

Kram Pernilla & geddan

Elisabeth & co sa...

Vilka härliga bilder :) Gillar den där "liten sätter sig i respekt" =)

Jag håller tummarna för gentestet!!!

Kram Elisabeth & Mojje & Frasse

Elle, Trombi o Ed sa...

Mysiga vinterbilder!

Super att du DNA-testar:-)
När nu möjligheten finns att kunna undvika CEA så...

Kramis

Britt sa...

Seriöst av dig att gentesta. I värsta fall kan man väl även testa Jimi. Om han är fri så är det ju ingen fara om nu Hexa skulle vara anlagsbärare. Bara en tanke.

Jag har gjort så att de som står först på tik och hane fått besked om att de får en valp. Sedan är det ju en kvar efter jag har valt och då får jag ta det problemet då. Vill inte tvingas välja nu bara för det utan hoppas att det ska ordna sig ändå med att jag får sista valpen såld också. Kanske dumt gjort men så har jag i alla fall löst det för stunden :-)

Hanna sa...

Coolt att Janis kanske får bli Faster igen... ;o) Vi håller tummarna!

Jenny, Chili och Arro sa...

Hej på er i snöyran! Så du planerar valpisar på din lilla råtta? ;-) Går i tankarna jag med på Chili om något år, men då under förutsättning att hon blir godkänd vallhund i år... hah, får väl se hur det går med den saken.

I alla fall, det blir inte så mycket agility nu på ett tag då eller? Någon du anmält er till?

Må så gott,

MVH Jenny med Chili

Maria o co sa...

Sötnosar i snön - jösses så mycket snö :) Underbara kort !

Håller tummarna för DNA går fort och att hon inte är anlagsbärare.

Massa kramar från
oss
Maria, Smack och Tashi

Elin&Daisy sa...

Hej Sari,

Förlåt är lite dålig på att höra av mig men det har varit lite mkt på senaste tiden. Som du redan vet är det en massa snö här med, vi håller till i ridus, garage och inomhushallar så fort vi ska träna, annat blir svårt. Hur går det med lynaden då, blir det ngn av det?

Kram/Elin och Daisy

Anja o flock sa...

Håller tummarna för testen då! HÄRLIGA snöbilder och sicken fästman till Hexa då; Vilka ÖGON!!
Frän typ:P