tisdag 16 november 2010

Vallar mest

Vi vallar mest nu, ryggen håller inte för så mycket annat, tråkigt, tråkigt, men jätte roligt att vara igång ordentligt med vallningen och det är ju faktiskt vallning Border Collien är avlat för. Nu hopps jag inte att det kommer lika mycket snö som förra året för då måste jag ta mig lite längre och in i ridhus för att få valla. Men det är inte alla som har tillgång till ridhus och får, så jag ska inte klaga ;-)

Med Hexa tog jag en privat lektin för Christer Sjögren, en mycket duktig och härlig kille som passade oss kanonbra, han tyckte jag skulle sänka farten på Hexa, hmm, har jag hört de förut eller??? Sagt och gjort, direkt efter jag varit där så blev det mycket praktiskt arbete för Hexa och mig för Anna-Karin som jag vallar hos och även hjälper behövde mycket hjälp. Men nu har vi börjat valla och jag märker stor skillnad på Hexa, min älskade lilla sötnos :-)



Med Haze går jag förberedande vallkurs för duktiga, duktiga Eva Karlsson och sist fick vi i läxa att gå mot fåren, träna ligg, och komma på inkallning. Första gången ville inte Haze lägga sig alls, bara gå och gå men hon kom fint på inkallning. Andra gången så fungerade både ligg och inkallning, min lilla vallhund :-)
Haze föser
Ligger Kommer på inkallning

Även Therése och Wii går förberedande vallkurs för Eva och där fungerade liggen mycket bra första gången men inte inkallningen och idag satt inkallningen men liggen blev lite sämre...

Wii föser
Ligger
Och kommer på inkallning

Även Per med Mach går kursen men har inte varit här och tränat därav inga kort på dom. Men jätte roligt att ha 3 valpar med och man kan se likheterna :-)

Undrar hur många gånger man ska göra sin läxa med Haze? Tills den sitter eller? Hm, måste fråga nästa gång :-)

Fay orkar jag inte valla med, men hon tränar agility med Niklas och går så jädrans snyggt, hoppas det håller i sig tills de är dax att tävla.

Touch är glad pensionär, börjar tyvärr märka av det ena och de andra på honom, men han är glad och springer som en tok ute

3 kommentarer:

Eva sa...

så skoj att följa era framsteg!

Om läxan sitter så kan du utöka svårigheten med tex. ligg kvar där du brukar starta övningen, sen går du ensam fram till fåren, går tillbaka o belönar, går ett varv runt fåren osv.

Du kan också variera framåt/stopp/lämna genom att variera din egen position så att hon startar rakt mot fåren oberoende var du är.

Till slut står du kanske längst in i hörnet och ber henne gå framåt, och känner att du kan stoppa var du vill :)

Anonym sa...

Vilka fina kort och bra tips man får här. Hoppas ni inte får mer snö då..men det lilla ni fått ser helmysigt ut för västkustbor:-) kram.
Andreas med Messi

Elle, Trombi o Ed sa...

Va duktig hon e lilla Haze!
Jag o Eddanpeddan skulle sååååååå gärna vilja ha får nära...

Voffs